luni, 8 iunie 2009

SOS Casa Socolescu din Paulesti, Prahova

Eram in trecere prin Paulesti cand am remarcat aceasta casa cu contraforturi. Aspectul abandonat mi-a sugerat ca probabil e vorba de vreo casa boiereasca de care nu se mai ingrijeste nimeni, asa ca am oprit si, inainte de a intra in curte pentru cateva fotografii, am intrebat un cetateam mai in varsta ce stie despre aceasta casa. "E de pe vremuri, a fost a boierului Socolescu. A venit cineva, dupa '90, sa o revendice, o doamna in varsta, dar au alungat-o oamenii. Acum cred ca e a Primariei".

Ajuns acasa am incercat sa aflu mai multe despre acest boier Socolescu si constat ca numele e destul de prezent pe net. In Bucuresti exista Colegiul Tehnic de Arhitectură şi Lucrări Publice “Ioan N. Socolescu”, iar in Ploiesti exista
Grupul Scolar Industrial "Toma N. Socolescu", de pe a carui pagina de net aflu de cele cinci generatii de arhitecti Socolescu, precum si de importantele lor realizari in cadrul urbei Ploiesti (daca ar fi sa numim numai bine cunoscuta cladire a Halelor Centrale si ar fi suficient). Aflu deasemenea ca in 2004 s-au retiparit doua lucrari ale lui Toma T. Socolescu: "Amintiri" si "Fresca arhitecţilor care a lucrat în România în epoca modernă (1800-1925)", la editura Caligraf din Bucuresti (carti pe care le-as vrea si eu, daca le are cineva de vanzare...).





Asadar, numai ignoranta mea a fost mai mare decat surprinza descoperirii acestui nume de seama al arhitectururii romanesti. Ce se intampla insa cu casa sa?

Pe lista monumentelor istorice din judetul Prahova este listata "Casa Toma T. Socolescu", amplasata in comuna Paulesti. De pe site-ul "Monumente istorice din Romania" aflu ca aceasta casa dateaza de la inceputul secolului XIX. Desi foarte probabil ca aceasta sa fie Casa Toma T. Socolescu, nu am totusi nici o certitudine. Daca nu este aceasta, cea fotografiata de mine, atunci care este adevarata Casa Socolescu? Daca stie cineva mai multe, as aprecia orice informatie.







































16 comentarii:

  1. Tocmai am aflat de la un descendent al familiei Socolescu ca intradevar aceasta este casa familiei sale, fara nici o indoiala. Sa dea Dumnezeu sa o poata renova intr-o buna zi, sa ne bucuram cu totii de o asemenea bijuterie arhiectonica.

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. cine a demolat-o ? din cate am vazut casa este in picioare asa cum apare si in poze.
    se afla intr-un stadiu avansat de degradare, avem oricum in Romania destule constructii vechi in aceasta stare. de ce ne mai miram? cat despre descendenti, nu stiam daca exista fiindca probleme sa le fie retrocedata nu cred sa intampine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Era in poze la vremea respectiva,acum n-a ramas nimic,poate am sa fac eu pozele si am sa va arat.Pana in 1989 la parter functiona o cizmarie,o perioada au fost si Posta si Dispensar Veterinar.

    RăspundețiȘtergere
  5. Casa nu a fost demolata. Am vazut-o in picioare, luna asta. Oricum, fiind monument istoric, nimeni nu are voie sa o demoleze iar Paulesti nu e zona scumpa imobiliara sa nu mai fie loc de conace vechi. Sper sa fie refacuta intr-o zi, pentru ca interioarele sunt superbe!

    RăspundețiȘtergere
  6. In momentul de fata casa nu e demolata (stau in Paulesti chiar pe langa aceasta casa, asa ca cine spune ca a fost demolata, MINTE), e data spre vanzare printr-o agentie imobiliara. Intr-adevar, arata jalnic si cel care o va cumpara.... sa speram ca o va si renova, desi e greu de crezut. Iar cizmarie, inainte de '89 a fost la etaj, intr-o incapere foarte mica, unde ajungeai printr-o intrare din spate (in pozele de mai sus nu se vede), la parter a fost dupa '89 (intrarea se vede in poza 5). Oricum cine a trecut pe acolo (si ma refer la toti primarii care au fost alesi dupa '89) si-au batut joc de acesta cladire. Nu pot spune decat ca este o cladire spectaculoasa, are un interior extraordinar... Daca macar ar fi renovata...

    RăspundețiȘtergere
  7. E data spre vanzare de catre cine? De curiozitate...

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna ziua
    Vroiam sa va spun ca din pacate traim in Romania unde birocratia isi spune cuvantul. Nu se pune problema retrocedarii deoarece este costisitoare iar fara acte este aproape imposibil. Din pacate multe din schite, acte, planuri au disparut, au fost confiscate de regimul comunist, au fost pierdute sau au fost deteriorate si degeaba faci parte din familie daca nu ai acte. Trebuie sa fim constienti ca in aceata tara sunt promovate nonvalorile umane. Doare atunci cand vezi ca o parte din istoria ta , a familiei se duce de rapa in fata indolentei si a lipsei de interes a statului si a organelor abilitate sa se ocupe de patrimoniul romanesc.

    Cu respect
    Bogdan Socolescu

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu inteleg in ruptul capului. Pai daca nu a putut fi recuperata de catre familia Socolescu, atunci cine o vinde prin agentia imobiliara? Cine si in ce baza?

    Oricum, trebuie sa o lasam mai incet cu datul vina repede pe autoritati ca vai de mine si de mine nu au refacut casele si conacele de altadata cand domniile lor mostenitorii ori nu le pasa ori cer pe ruinele lor preturi de castele de pe Valea Loarei.

    Este tara plina de ruine pe care strainii le-ar lua cu drag sa le refaca pentru noi Romanii dar tot noi Romanii le cerem sute de mii de Euro pentru cate o ruina si bineninteles ca se alege praful de ele.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Razvan: poate ca in anumite cazuri aveti dreptate, dar in cazul de fata comentariile dvs nu se aplica. Mi se pare destul de clar ca familia Socolescu nu a PUTUT sa intre in posesia casei, nu ca nu a vrut.

    RăspundețiȘtergere
  11. Nu m-am gandit nici o clipa ca nu au vrut, sant convins ca au incercat din rasputeri sa ia proprietatea. Si eu m-as face luntre si punte sa iau asa frumusete de casa. Si daca ar fi a familiei mele parca as face munca voluntara asa de dragul monumentului.
    Sant oarecum sceptic insa despre urmasii asa zisilor boieri de odinioara care vand terenurile in stanga si dreapta dar nu reinvestesc nimic in monumetele tarii si de fapt ale lor ci se asteapta cumva ca biata Romanie sa onoreze nota de plata. Asa cum spuneti: nu este cazul Socolescu caci ei au incercat sa o ia, nu vom sti niciodata daca ar fi refacut-o sau daca ar fi trantito repede pe piata imobiliara cu pret de vila in Tuscany. Dar nici nu m-as grabi sa dau asa din oficiu vina pe autoritati; Aceasta 'solutie' imi pare din ce in ce mai mult folosita ca abrogare a responsabilitatilor individuale si ale comunitatii respective. La urma urmelor nu autoritatile au smuls ferestrele si le-au pus pe foc. Tot noi Romanii cu mic cu mare am facut-o asa de dragul patrimoniului.

    Oricum, cine vinde casa pana la urma?

    RăspundețiȘtergere
  12. am fost in vara asta la conac si aproape ca m-a bufnit plansul cand am vazut asemenea frumusete in starea asta deplorabila...
    la numarul de pe afisul agatat de perete (in aceste poze nu exista)a sunat un prieten si a aflat ca se vinde pe 80.000 euro... este imposibil sa fie cumparata - pretul nu este mare dar n-o sa vrea nimeni sa bage bani pentru renovare in ea... e o ruina.
    in prezent este "folosita" ocazional de drogati / homeless. am gasit pe jos seringi si prezervative folosite... :| este strigator la Cer!

    RăspundețiȘtergere
  13. Casa a fost cumparata si s-a inceput la renovare :D. Stau in paulesti si am vazut ca se lucreaza acolo.

    RăspundețiȘtergere
  14. Asta e o veste buna, sper sa fie cum spuneti dvs. Nu stim cine sunt proprietarii, ideal ar fi fost sa revina familiei Socolescu, dar important este ca o asemenea cladire este salvata.

    RăspundețiȘtergere
  15. Sau oprit din renovari , probabil lipsa de fonduri ca in majoritatea cazurilor , din punct de vedere legal nu stiu ce si cum se procedeaza dar ar trebuii facuta o expropriere , parerea mea . inainte de 1980 acolo era o gradinita , parintii mei au invatat acolo , si in perioada celui de al 2 razboi mondial din spusele bunicii mele , era un tip de unitate militara , sau cel putin acolo locuiau comandantii plutoanelor etc.

    RăspundețiȘtergere
  16. Exista vesti mai noi despre aceasta casa? Proprietar, stadiul lucrarilor, prezervarea arhitectonicii in timpul renovarii, imagini?

    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere